Alla dessa identiska köpcentum

Jag minns det fortfarande trots att det är en herrans massa år sedan. Det skulle tas beslut om ett köpcentrum i området där jag bor. Alla utom en ledamot i nämnden plus jag själv ville ha detta köpcentrum. Det var en ordinarieröst mot resten och den var inte min, för vad jag tyckte räknades inte ens eftersom jag bara var suppleant. Jag gillade dem inte då och jag gillar dem inte nu heller, alla dessa köpcentrum och ärendet som jag nu drar mig till minnes var i början på 90-talet.

Ja det är inte så att jag ser rött när jag ser köpcentrumen och jag förstår fördelarna och drar även nytta av dem själv. Det är vansinnigt praktiskt när man är stressad, till exempel en fredageftermiddag när man snabbt vill komma hem och allt finns inom räckhåll. In på Ica Maxi och handla mat och i byggnaden bredvid så ligger Systembolaget och där slinker man in och köper vin. Snabbt och enkelt. Men ändå, det är något tråkigt och sorgligt över det hela. Om de som planerade områdena åtminstone hade vänligheten att lägga butikerna på samma ställe ungefär så att man slapp att leta så när man kommer till ett nytt centrum för att handla, vilket trots allt händer då och då. Det är ju i alla fall samma kedjor.

Att jag är negativ beror bland annat på att det just är samma utbud överallt; det finns sällan något unikt, men huvudanledningen är att det utarmar våra vanliga centrum och det konkurrerar ut de unika butikerna. Däremot så har jag en känsla av att vi människor börjar känna oss ganska ”färdighandlade” och vill ha något annat och att upplevelser och rekreation är på väg framåt. Vi får hoppas att det blir mer variation då och inte som med butikerna, samma kedjor i varenda köpcentrum.

 

Lämna en kommentar