Fyra frågor för 2016

För ett år sedan i dag så blev jag efter att ha läst en artikel i DN, inspirerad till att svara på fyra frågor som syälldes där. Här kommer frågorna och mina svar:

1. Vilka sakfrågor kommer att dominera? Flyktingkrisen, bostadsbyggandet och risken för terroristattacker är de tre första frågorna som dyker upp i mitt huvud. Man önskar att vi inte behövde fundera över frågor som dessa, men tyvärr måste vi hantera dem.

2. Sitter regeringen kvar hela 2016? Den här är en knepig fråga, men jag gissar att den sitter kvar, dock så måste de bli bättre på att förhandla och diskutera med de andra partierna.

3. Överlever blockpolitiken? Det tror jag och av den enkla anledning att alliansen har för mycket att förlora på att överge den. För de andra partierna så finns det endast vinster med att spräcka alliansen.

4. Fortsätter SD att växa? Jag är rädd för det och mitt svar blir ja här. Men de andra partierna har stor makt att påverka utvecklingen och de har i mångt och mycket varit SD:s bästa valarbetare i de senaste valen tyvärr. Men jag tror att de har börjat inse att de måste byta taktik om inte SD ska bli det största partiet.

Ett år är visserligen lång tid, men jag tror att de flesta skulle ha svarat ungefär som jag och att terrorattacker har varit en stor fråga förvånar väl ingen. Jag tror att det kommer bli samma sak i år, tyvärr, men inget talar för att världen kommer att bli bättre. Men hoppas kan vi alltid göra och jag vill väldigt gärna tro att det här året kommer att bli fredligare.

 

Lämna en kommentar